آموزش فیزیک دبیرستان

آموزش فیزیک دبیرستان

آموزش و تدریس فیزیک با روش های نوین

نویسندگان

مجله ی انجمن معلمان فیزیک آمریکا، Physics Teacher، یکی از معتبرترین مجلات آموزشی دنیاست که مطالب آن عمدتاً در سطح آموزش فیزیک دبیرستان است. هدف اصلی انتشار این مجله کمک به درک کردن، فهمیدن و لذت بردن از فیزیک و آموزش فیزیک است. این مجله از سال 1930 میلادی با هدف توسعه و ترویج دانش فیزیک، به ویژه از دیدگاه آموزشی در آمریکا، منتشر می شود. منابع و مطالب این مجله مبتنی بر معتبرترین و جدیدترین تحقیقاتی است که تمام معلمان حرفه ای فیزیک برای توسعه ی دانش فیزیک خود به آن نیازمندند.

این کتاب شامل 100 مسئله ی حل شده در فیزیک کلاسیک است که از بخشی به نام ((چالش هایی در فیزیک)) از مجله ی انجمن معلمان فیزیک آمریکا متناسب با برنامه ی درسی فیزیک دبیرستان های کشورمان گزینش و ترجمه شده است. این مسائل مباحث مکانیک، الکتریسیته و مغناطیس، اپتیک و ترمودینامیک را در بر می گیرد. مسائل این مجموعه از غنای ویژه ای برخوردار است و در حل آن ها علاوه بر محاسبات ریاضی بر خلاقیت و دانش فیزیک تکیه می شود.مسائل ((چالش هایی در فیزیک))در هر شماره مجله به نوبت از سوی معلمان و کارشناسان ورزیده ی فیزیک طرح و پاسخ آن ها از طرف خوانندگان مجله از سراسر دنیا پیشنهاد می شود. ویراستاران مجله از میان پاسخ های رسیده بهترین را اتخاب می کنند. بنابراین رویکرد خلاقانه در طرح سؤال ها و انتخاب بهترین پاسخ ها از ویژگی های بارز این مجموعه است که پیوسته حفظ می شود.

کتاب حاضر از جمله کتاب هایی است که انتشارات فاطمی با توجه به کمبود منابع تکمیلی معتبر به ویژه کتاب های مسئله محور هدفمند که بتواند در توسعه ی آموزش فیزیک و تکنیک های حل مسئله تاثیرگذار باشد، در دست تالیف و ترجمه دارد.
این کتاب با همکاری مشترک مؤسسه فرهنگی فاطمی و اتحادیه ی انجمن های علمی آموزشی معلمان فیزیک ایران انتخاب، ترجمه و منتشر شده است. مخاطبان کتاب معلمان فیزیک، دانشجویان و دانش آموزان، به ویژه علاقمندان شرکت در المپیادهای فیزیک، می باشند.

• مجید مومنی